Binnen de opleiding Tourism Management van Saxion staan de kernwaarden ‘gastvrij verbinden’, ‘technologisch innoveren’ en ‘betekenisvol ondernemen’ centraal. Wij spreken met Anastasia Juritsjeva-Bekow (docent en accountmanager Travel & Technology bij Saxion).
‘Wij leiden onze studenten op tot ‘wendbare professionals’. Dit doen wij door voortdurend te werken met echte en fictieve praktijkcasuïstiek. Daarbij laten wij ze reflecteren (op inhoud, proces en eigen handelen), laten wij ze samenwerken (en eigen talenten ontdekken) en stimuleren wij een (positief) kritische houding en onderzoekend vermogen. Verder zien wij het als onze taak om bewustwording bij studenten te creëren ten aanzien van de impact van toerisme op de wereld. Dit betekent nadenken over andere manieren van waarde toevoegen, maar ook hoe je verschillende stakeholders op een bestemming in balans brengt. Een ander belangrijk onderdeel is technologie. Het is niet meer de vraag óf technologie een rol gaat spelen in hun toekomstige baan, maar hóe.’
Hoe worden studenten getraind in het gebruik van moderne tools, waaronder AI, en platforms die relevant zijn voor de sector?
‘In de eerste module van jaar één ontwikkelen studenten een rondreis en presenteren deze met een reisbeschrijving. In dit proces leren studenten op een verantwoorde wijze gebruik te maken van de tekst- en beeld-generatieve AI-tools. Vanaf het tweede leerjaar leren onze studenten hoe technologie ingezet kan worden om bijvoorbeeld een negatieve impact die toerisme kan hebben om te zetten naar een positieve. Ook in deze module gebruiken studenten AI-tools om innovatieve concepten te ontwikkelen. Verderop in de studie werken ze in het Smart Solutions Semester met studenten van andere opleidingen samen aan een slimme oplossing voor een actueel vraagstuk van een opdrachtgever. Op deze manier zorgen we ervoor dat onze studenten op de hoogte blijven van innovaties en laatste ontwikkelingen, want Saxion stelt: ‘Get ready for a smart world!’
Welke mogelijkheden biedt de opleiding voor studenten om te specialiseren in niches binnen de toeristische sector?
‘In de eerstejaars module ‘Wereld van toerisme’ gaat de student aan de slag als travel designer. Het doel is om een onvergetelijke reis samen te stellen voor een specifieke doelgroep. Dit doet de student aan de hand van diverse trends die spelen in de branche en de wensen en behoeften van de gekozen doelgroep. De student dient zich te focussen op een nicheproduct en doet hiervoor onderzoek naar de specifieke reistrends. Ook neemt de student het belang van duurzaam toerisme in acht en maakt hierin bewuste keuzes. Onze relaties uit het werkveld spelen hier, tijdens de gastcolleges, een belangrijke rol van inspiratie.’
Welke internationale samenwerkingen en uitwisselingsprogramma’s biedt de opleiding aan om studenten een globaal perspectief te geven op toerisme?
‘Onze studenten hebben een buitenlandverplichting, wat betekent dat ze minstens één semester in het buitenland door moeten brengen. Studenten kunnen hier op verschillende manieren een invulling aan geven: stage, study abroad of afstuderen. Ook hebben onze studenten de kans om te participeren aan projecten, zoals Blended Intensive Programmes van Erasmus, of mee te doen aan de Travel Challenge, waarbij de problematiek/uitdagingen van de bestemmingen centraal staan en studenten uitdagen om met passende oplossingen te komen.’
Beeld © Ronald Wilfred Jansen / Shutterstock.com