De huidige cao in de reissector heeft 30 jaar goed gefunctioneerd om een fundament van arbeidsvoorwaarden te leggen, maar het is tijd voor een nieuwe versie, die meer inspeelt op de wensen van de huidige generatie werkgevers en werknemers. Dat verklaarde Frank Radstake van de ANVR, van oudsher nauw betrokken bij de cao-onderhandelingen, precies een jaar geleden in de uitgave van TravJobs. ‘Misschien is er wel een harde reset nodig’, stelde Radstake destijds hardop denkend.
Een jaar later lijkt het erop of werkgevers en bonden destijds hebben meegelezen, want inmiddels hebben zij de daad bij het woord gevoegd. De overdenking van Radstake over hoe je de cao kunt inzetten bij personeelsbeleid, is voor een belangrijk deel beantwoord in de recent afgesproken nieuwe cao voor de reisbranche.
De leden van FNV en CNV zijn inmiddels akkoord met de afspraken voor een nieuwe cao. Radstake sprak eerder al over het beste resultaat voor werknemers dat in de sector ooit is afgesproken. ‘We hebben een mooie verhoging voor salarissen aan de onderkant van de loonschalen en een stevig perspectief voor mensen die in de hogere schalen zitten.’
Salarisverhoging is een goede manier om nieuwe medewerkers aan te trekken en bestaande medewerkers te binden
In de nieuwe cao is afgesproken dat werknemers in de reisbranche er de komende twee jaar 300 euro salaris per maand bijkrijgen. Voor het eerst is geen procentuele loonsverhoging afgesproken, maar is een nominale loonstijging overeengekomen. Op die manier krijgt iedereen hetzelfde bedrag erbij gedurende de looptijd van de cao.
De loonsverhoging vindt plaats in twee stappen. Per 1 juli dit jaar krijgen werknemers er 175 euro (bruto) bij. Bij de tweede stap, per 1 juli 2025, volgt een verhoging van 125 euro. Samen maakt dat 300 euro, wel natuurlijk op basis van een fulltime dienstverband.
Beste resultaat ooit
Een nominale salarisstijging betekent voor lagere inkomens een enorme verhoging, erkent Radstake. ‘Als je 3.000 euro verdient, betekent 300 euro erbij een verhoging van 10 procent. Dat percentage wordt weliswaar minder naarmate je meer verdient, maar dus ook meer als je minder verdient. Dit is daarmee ‘by far’ voor werknemers in de sector het beste resultaat dat we hebben afgesproken in de geschiedenis van de cao.’
Radstake, die al jaren namens werkgevers aan de onderhandelingstafel zit, noemt de salarisverhoging een goede manier om nieuwe medewerkers aan te trekken en bestaande medewerkers te binden.
Ook verhoging schalen
Naast de nominale verhogingen van respectievelijk 175 en 125 euro worden ook de minima en de maxima van de schalen enorm verhoogd. ‘Daarmee maken we het loongebouw van de reisbranche toekomstbestendig’, zegt Radstake.
De nieuwe cao heeft een looptijd van 1 juli 2024 tot 1 juli 2026.